keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Viivin viinidieetti: Kehonkoostumusmittaus

Nyt vihdoin ja viimein ehdin kirjoittamaan tekstin tästä kehonkoostumusmittauksesta, kaikki vapaa-aika on nimittäin mennyt treenaten humputellen. Nämä testitulokset ovat yksi motivaattori koko laihdutusprojektiin, ja onnekseni kuntosalillani testejä tehdään melko tiheään tahtiin. 

Meidän työnantajamme Heidi on itsekin käynyt mittauksissa taannoin, hänen postauksensa löydät täältä.

Aloitetaampa alusta. Kaksi vuotta sitten kävin aktiivisesti liikkumassa. Opettelin juoksemaan (kyllä, kuinka urpo pitää olla että on juossut koko elämänsä väärin) ja kävin salilla n. 4-5 kertaa viikossa. Valitettavasti mulla ei ole niitä tuloksia enää tallessa, mutta sen muistan että metabolinen ikäni oli 18 vuotta, eli 5 vuotta nuorempi mitä oikea ikäni ja kaikki oli muutenkin kondiksessa. 

Urpo juoksee

No. Mähän olen sitten tuon aikaista painoani valehdellut lääkärin vastaanotolla, kavereille, baarissa ja mihin painoa nyt ruukataankaan ilmoitella. Little did I know, kun astelin toukokuussa uusiin mittauksiin..

Laite meillä oli sama kuin edellisellä salilla, sekä missä Heidi kävi: Hurlabsin Tanita jokin jokin. Kuulema todella tehokas ja hyvä. Vaikea tätä oli silti uskoa, kun  painokäyrä lisäsi 10 kilon lisämutkan tuloksiin. Tässä vaiheessa vielä nauratti, mutta kun pääsimme metaboliseen ikään, hymy hyytyi kuin meikäläinen spinning-salissa. Ikä oli noussut 34 vuoteen, eli 16 vuotta kahden vuoden aikana. Myöskään viskeraalisessa rasvassa (eli sisäelinten ympärillä olevassa rasvassa) ei ollut kehumista. 

Urheilin kesän melko huonosti työkiireiden vuoksi, mutta keskityin sitäkin enemmän syömiseen. Uusissa mittauksissa kävinkin elokuun lopulla, ja alla olevat tulokset puhukoot puolestaan:

Painoa tippunut:            2,2 kg josta 1,8kg rasvaa ja 0,4kg lihasta
Kokonaisvesimäärä:      toukokuussa 33,5kg / elokuussa 33,2kg
Perusaineenvaihdunta:  toukokuussa 1430,9 kcal / elokuussa 1418 kcal
Viskeraalinen rasva:      toukokuussa 3 / elokuussa 2
Metabolinen ikä:            toukokuussa 34 / elokuussa 29

Tässä kun tuloksia vertailen niin nähtävästi mun oikea ikäkin on tippunut toukokuun 26 vuodesta elokuun 25 vuoteen. HUSPS.

Summaten: pelkästään 3,5 kk aikana tuloksia saa muutettua pelkällä ruokavaliolla noinkin paljon. Seuraavaksi alkaa viilaaminen liikkumiseen, sillä kolmas mittaus olisi sitten joulukuussa. Palaan siis silloin taas astialle tämän aiheen kanssa!

Tulin äsken jumpasta joten saan syödä rasvaista intialaista.

Sitä oikein nuortuu silmissä!


tiistai 12. syyskuuta 2017

Sonja täällä hei: 5 vinkkiä parempaan oloon


Ootteko ikkään miettiny että, no niin, mitenhän sitä tästä lähtisi liikkeelle?

Suomen kesä alkaa olla officially over kun kalenterissa lukee SYYSkuu. Nyt on sitten kiire alkaa kiriä siihen kuuluisaan joulukinkkukuntoon. Naisten lehdet ovat täynnä sellaisia otsikoita kuten "Tuliko kesällä herkuteltua?" ja "Irti lomakiloista!" Ja kyllähän minä ne luen jos tuommoinen lehti sattuu kahvipöydällä makaamaan. Otan ehkä keksinkin kaveriksi, niin mielenkiinnolla ne luen, painaen mieleeni kaikki ohjeet ja vinkit ja tärpit ja KATSON KUVAT. Somea selatessa feediini tulee mainoksia milloin mistäkin superomgmusthave dieetistä. Klikkailen niiden sivuille ja mietin että pitäisiköhän nyt maksaa tuo 75e kun on vielä pari päivää tarjouksessa. (Ylihuomenna se on jo 99e!!!) Siinä tulisi ohjelmat sekä koti- että salitreeniin, suunniteltu ruokavalio juuri minulle ja myös nettivalmennukset. Helpoksi on tehty, eihän itselle jää mitään muuta kuin se tekeminen. Ja sitten palaan todellisuuteen.

Hei ihanat naiset! (Miehetkin, mutta enimmäkseen naiset.) Olkaa itsellenne vähän armollisempia. En toki kiellä, etteivätkö tuollaiset mukaansatempaavat ryhmädieetit olisi hyvä juttu! Todellakin on, niille joilla se juttu toimii. Luulisihan sen myös olevan healthy way, jos on asiantuntijan laatima ruokavalio käytössä. Minulle tuollainen ei vain toimi. Sillä tavalla ärsyttävät aivot on minulla, kun puhutaan liikkumisesta/syömisestä, että jos joku käskee niin minähän EN tee. Ja auta armias jos joku sen jälkeen kun kieltäydyn, tai sanon etten jaksa, niin yllyttää että JAKSAAJAKSAA... Viimeistään siinä vaiheessa olen sulkeutunut johonkin nurkkaan jätskipaketti kainalossa pitämään mykkäkoulua. Tämän skenaarion innoittamana aijon laatia tähän nyt omat, armollisemmat vinkkini kohti terveellisempiä elämäntapoja.


 Tämä 10-250 viikon ohjelma on ilmainen ja vapaasti oman mielen mukaan muunneltavissa. Muunlaisia takeita toimivuudesta ei ole, kuin että katsokaa Sonjaa ennen ja Sonjaa nyt. Ei siis ulkonäköä, vaan esim. hymyä.  Sisältää 1 hlökohtaisen ryhmätapaamisen vaikka Kuopion AlePupissa milloin vaan sovitaan. (Tulen paikalle, en tarjoa.) 

1.Liiku ulkona

Ihan sama minulle, mitä siellä teet. Älä sitten vaikka mitään, kunhan käyt ulkona, joka päivä.



Puijon mäjet <3



2.Maistele uusia juttuja

Osta satokauden hedelmiä. Hedelmät on oikeesti hyviä! Etenkin jos pääsee sokerikierteestä irti niin silloin ne on ihan SUPERhyviä! (Hedelmiähän ei saisi vissiin syödä paljoa jos haluaa LAIHDUTTAA. MIKSI, oi että, miksi minulla on tällainen assosiaatio hedelmiin? FML!) Kokeile "terveystuotteita", siellä voi olla jotain mistä tykkääkin. Mutta, älä syö ruokaa sillä perusteella että se on terveellistä, huolimatta siitä että se aiheuttaa suussa oksennsrefleksin.

3.Kysy itseltä mikä tuntuu hyvältä ja ilmaise itseäsi

Ei kaikki ole salipirkkoja eikä kotonatreenaajia eikä lenkkeilijöitäkään. Mutta minä uskon, että jokaisella on joku liike, mikä tuntuu hyvältä. You do that. If you know what I mean.
(Eli ei muuta kuin verhot kiinni, Antti Tuisku soimaan ja peilin eteen tanssimaan.)

4.Anna väsymyksen tulla

Oi että, miten parasta se on laittaa nukkumaan, kun oikein kunnolla väsyttää! Se on seurausta ulkoilusta ja tuosta tanssimisesta. Insta ja fb odottaa kyllä huomiseen, jos silmät painaa niin ota se aika itsellesi.
Kahtokkee! Minä iliman meikkiä.


5.Lopeta se vertailu

Ihan oikeesti. Sinä voit koko elämän pyrkiä näyttämään hyvältä valokuvissa, mukaillen jonkun toisen laatimia mittasuhteita. Tai sitten voit katsoa sinne saakelin peiliin niin kauan, että näet siellä jotain kaunista, sellaista mitä kuvista ei näe.



Itseään täytyy tasaisin väliajoin muistutella. Minulle tämä kärjistyi just nyt, kun tulee tosiaan tuota fätistäfitiksi-mainontaa joka tuutista. Mitä hyötyä on olla kovassa tikissä jos on henkisesti ihan paskana? Ja vaikkei ihan paskana, niin jos edes vähän. Tämä Sonja täällä aikoo keskittyä omaan henkiseen hyvinvointiin ja siten valmistautua Suomen pisimpään vuodenaikaan eli pimeyteen.

Kiitos ja Miau.