keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Taas yksi HIIT-ohje + treenisovelluksen esittely



Esittelenpä tässä taas lämpimikseni yhden HIIT-treenin, jonka testasin syyslomaviikolla. Pläräsin lainaamaani ohjekirjaa ja mietiskelin mitkä ohjeista haluan tallentaa itselleni myöhempää käyttöä varten. Siinä samalla tuli tunne että "no vaan mitäpä jos vetäisenkin tässä yhden pikaisen?" Ja niinhän minä tein. Valitsin sen kiinnostavimman, pistin popin soimaan ja levitin jumppamaton olkkarin lattialle.


Tämä seuraava ohje on suunniteltu rääkkäämään kokonaisvaltaisesti koko kroppaa. Suurten lihasten sparraaminen tehostaa rasvanpolttoa sekä kiinteyttää ja vahvistaa lihaksia. Treenissä on kahdeksan eri liikettä joita jokaista tehdään minuutti kerrallaan. Liikkeiden välissä pidetään 30 sekunnin tauko. Jos treeni tuntuu liian kevyeltä, voit lyhentää lepoaikaa 15 sekuntiin.





Koko kehon rääkki

POLVENNOSTOJUOKSU       60 SEC
HAARAHYPPY              60 SEC
KYYKKY                  60 SEC
MUUMIO                  60 SEC
VATSALIHASLIIKE         60 SEC
X-HYPPY                 60 SEC
ETUNOJAPUNNERRUS        60 SEC
JALKOJEN NOSTO          60 SEC


joka liikkeen välissä 30 sec tauko
treenin kokonaisaika 12 min

kiinnitä hypyissä erityisesti huomiota laskeutumiseen/alastuloon, jottet loukkaa itseäsi. 

 

Rääkin jälkeen kävin vielä kävelylenkillä, ja uskon että sen ansiosta lihakset eivät olleet seuraavana päivänä niin kipeät kuin ne OLISIVAT VOINEET OLLA. 




Noiden HIIT-treenien tekemisessä ehkä tärkein varuste hyvien vaatteiden ja rautaisen asenteen lisäksi on hyvä ajastin. Tässä kohtaa voi kerrankin kiitellä sitä että elämme älypuhelin-aikakaudella, ja lähes jokaiseen ongelmaan löytyy ratkaisu muutamalla sormen pyyhkäisyllä ( meinasin kirjoittaa että IHAN JOKAISEEN, mutta itsehän minä joudun nämä läskini sulattamaan, ei siinä paljon älypuhelimet auta ). Siispä minäkin hipaisin itseni sovelluskauppaan tuossa taannoin. En nyt juuri muista mitä hakusanaa käytin, mutta löysin sovelluksen, joka ainakin Play-kaupassa kantaa nimeä " Tabata timer Interval timer ".



Sovellukseen naputellaan siis treenissä tarvittavat tiedot. Yläpalkin + -merkistä saat tallennettua erilaisia asetuksia. Jos tykkäät tehdä vaikkapa kahta erilaista treeniä, pystyt tallentamaan ne kätevästi sovellukseen eikä sinun siis tarvitse joka kerta vaihtaa asetuksia manuaalisesti. Tallentamasi ajastukset taas näet plusmerkin vieressä olevasta kuvakkeesta. Kellon kuva palauttaa ajastimen takaisin oletusasetuksiin. Hammasrattaasta taas pääset muokkaamaan sovelluksen yleisiä asetuksia, kuten värejä ja ääniä. 



Seuraavaksi selostan amerikankieliset termit, jotta kynnys ladata tämä huippusovellus laskee. Lisäksi selvennän muutaman kohdan, jotta teidän ei tarvitse tehdä samaa virhettä jonka minä menin tekemään. Ärsyttää kun treeni menee sekaisin jonkin typerän sovelluksen takia.. 

Prepare: Valmistautumisaika ennen varsinaista treeniä. Itselläni tässä on yleensä aina tuo kaksi sekuntia, jotta ehdin laskea puhelimen alas ja asettua paikoilleni ennen sarjan alkua. 
Work: Työosuuden/varsinaisen liikkeen kesto. 
Rest: Lepoaika liikkeiden välillä. 
Cycles: Liikkeiden lukumäärä. Eli siis montako kertaa vuorotellaan työ- ja lepo-osuuksien välillä. TÄSSÄ kohtaa mokasin itse. Esimerkiksi tämän postauksen alussa olevaa treeniä varten "cycles"-kohtaan olisi pitänyts laittaa luku 8, koska liikkeitä tehdään sen verran. 
Tabatas count: Tähän kohti laitetaan sitten että montako sarjaa eli kierrosta tehdään. Jos vaikka yllä olevaa koko kehon rääkkiä pitäisi tehdä kolme kierrosta, laitettaisin tähän luku kolme. 
Rest between tabatas: Lepoaika kierrosten tai sarjojen ( miten nyt kukanenkin haluaa sanoa ) välissä. Joskus voi olla ohjeita joissa varsinaisten liikkeiden välillä ei pidetä ollenkaan taukoa eli siis kaikki tehdään putkeen, mutta sarjojen välissä pidetäänkin 1-2 minuutin tauko. Sen tauon pituus tulee siis tähän. 
Cool down: "Jäähdyttelyyn" tarkoitettu aika. Itselläni kohta näyttää nollaa, sillä osaan mielestäni jäähdytellä riittävän hyvin ilman että sovellus minua siitä muistuttaa.



Kun painat START-nappulaa, sovellus alkaa siis pyörittää juuri asettamiasi lukuja. Vasemmasta yläkulmasta näet monennessako sarjassa olet menossa. Rest-tekstin kohdalla näkyy vaiheen aluksi tosiaan se, onko kyseessä työ- vai lepo-vaihe. Hetken kuluttua sanan paikalle vaihtuu koko treenin jäljellä oleva kesto. 

Näytön keskellä, sopivan suurella fontilla, juoksee tietysti jäljellä olevan vaiheen aika. Nopealla vilkaisulla näet kymmenien metrien päähän kauanko sinulla on vielä aikaa vetää henkeä ennen seuraavaa pinnistystä. Alimmaisena taas näet monennessako liikkeessä olet menossa, ja montako siis on vielä jäljellä.





Tätä sovellusta suosittelen siis oikein  lämpimästi! Elämä helpottuu huomattavasti kun treenin aikana ei tarvitse tiirailla sekuntiviisaria vaan saa keskittyä tekemiseen. Ajastin nimittäin ilmoittaa valitsemallasi äänimerkillä milloin on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen.


Onko teillä mielessä muita mahtavia sovelluksia treeniä, ruokailua, veden juontia tai muuten vain elämää helpottamaan?

2 kommenttia:

  1. Mikä liike on muumio? :o

    VastaaPoista
  2. Palasin blogimaailmaan ja tulin katselemaan kuulumisiasi :-)

    Kiitti vinkistä ton Tabata timerin kanssa, latasin sen heti käyttöön.

    Iloista joulunodotusta!

    VastaaPoista