torstai 10. marraskuuta 2016

Kirja: NOPEITA HIIT-INTERVALLIHARJOITUKSIA

Kirjastossa tulee käytyä harvakseltaan, ja niinä harvoina kertoinakin kierrän visusti vain ne itselle tutut ja turvallisest osastot; aikuisten romaanit sekä elokuvat. Kuukausi sitten siellä käydessäni poikkesin kuitenkin tyypilliseltä reitiltäni ja käteeni sattui tämä mielenkiintoinen kirja. 



Sean Bartramm, Nopeita HIIT-intervalliharjoituksia, "High-Intensity Interval Training for Women", julkaistu tammikuussa 2015, kustantaja readme.fi. ( Ihmettelen muuten miksi kirjan suomenkielisestä nimestä on jätetty pois sana "naisille"? Tai oikeastaan enemmänkin ihmettelen sitä miksi kirja on muka suunnattu vain naisille, sillä aivan yhtä hyvinhän myös miehet voivat näitä harjoituksia tehdä! )



"HIIT (high-intensity interval training), eli kovatehoinen intervallitreeni, on kaikkien kuntoilijoiden huulilla. Mikä selittää sen suosion? Nyky-yhteiskunnassa jokainen sekunti on tärkeä: elämä on kiireistä ja haluamme suuremman palkkion lyhyemmässä ajassa. HIIT osuu ajan hermoon ja poikkeaa monista muista asioista siinä, että se myös pitää sen, minkä se lupaa."


Jos siis vielä mietit mitä on HIIT, niin minäpä kerron sen tässä lyhyesti. HIIT-harjoituksissa vuorotellaan lyhyiden, kovatempoisten työvaiheiden ja lyhyiden lepotaukojen  välillä. Syke on siis saatava mahdollisimman korkealle noiden työvaiheiden aikana. Itse tykkään HIIT-treeneistä siksi että niillä saa hien pintaan nopeasti, lyhyessä ajassa. Ja kun liikkeet tekee kunnolla, ne myös tuntuvat kropassa seuraavana päivänä.


Kirjassa on lyhyt teoriaosuus jossa kerrotaan HIIT-harjoittelun perusperiaatteiden lisäksi lyhyesti mm. sopivasta ruokavaliosta, verryttelystä, palautumisesta ja tavoitteiden asettamisesta. Kirjan treenit sopivat kaikenkuntoisille, sillä aluksi tehdään ohjeiden mukainen kuntotesti, jolla määrittelet onko kuntosi tasoa 1, 2 vai 3. Kun tiedät oman kuntotasosi, voit valita ohjeet niin että saat tarpeeksi haastetta mutta saat myös niitä niin älyttömän tärkeitä onnistumisen kokemuksia.



Ohjeet on tehty mahdollisimman selkeiksi ja helppolukuisiksi, jotta niiden tavaamiseen ei mene kesken treenin turhaan ylimääräistä aikaa. Kirjassa on 50 erilaista ohjetta, jotka koostuvat 60 erilaisesta liikkeestä. Harjoitusten kesto vaihtelee neljästä minuutista tuntiin, ja ohjeista löytyy varmasti jokaiselle mieluisa tai vaikka kuukauden joka päivälle omansa! 

Niille, jotka haluavat haastaa itsensä, on myös kehitetty oikeita ohjelmia joiden kesto vaihtelee kolmesta päivästä 28 päivään. Ohjelmissa on osoitettu joka päivälle oma harjoitus, eli itsensä haastaminen on niissä avainasemassa.


"Monet pitävät HIIT-treenauksesta erityisesti siksi, että se kestää niin lyhyen ajan. Jos olet valmis kokeilemaan rajojasi, voit puristaa tehokkaan harjoituksen kymmeneen minuuttiin."







Kirjan lopussa on tietysti myös liikepankki, jonka selkeistä kuvista on hyvä katsoa "mitenkäs se hämähäkkimies-liike nyt sitten tehtiinkään".  DK Books on tehnyt kirjan ohjeista myös YouTube-videoita, jos kirjan hankkiminen ei kiinnosta.


Itse tykästyin kirjaan jopa niin paljon että saatoin hieman näyttää sille kopiokonetta ennen palauttamista kirjastoon. Adlibriksen sivuilla tuo pehmeäkantinen opus näytti kuitenkin maksavan alle 15 euroa, joten saattaa olla että hankin sen ihan kokonaan itselleni jossain vaiheessa. 




"Muista, että voit treenata lähes missä tahansa etkä tarvitse siihen muuta kuin oman ruumiisi. Älä keksi tekosyitä, äläkä ole tekevinäsi harjoituksia. Aloita, anna itsestäsi 100 prosenttia ja sitoudu saavuttamaan tavoitteesi."



Näitä ohjeita tulen jonkin verran varmasti jakamaan myös täällä blogin puolella, sillä tähän asti testaamani ovat olleet niin älyttömän hyviä ja innostavia että teidänkin on saatava niistä osanne!


*Lainausmerkkien sisäpuolella olevat tekstit kopsattu suoraan kirjasta.

2 kommenttia:

  1. Vaikuttaa hyvältä kirjalta, mutta... Omalla kohdallani on niin, että olen laiska omatoimiseen liikkumiseen ja näin ollen kirjasta ei ole apua itselle. Se kuka pystyy omatoimisesti treenaa muutakin kuin salitreeniä, toi kirja on varmasti kiva lisä ja saa hyviä vinkkejä/ ohjeita treeniin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se mullakin on toisinaan haasteena etten saa itteäni revittyä liikkeelle. Mutta joskus taas iskee innostus ja silloin on hyvä kun voi hyödyntää kirjan ohjeita. :)

      Poista