torstai 20. lokakuuta 2016

16 minuutin treeniohje

Lainasin tuossa muutama viikko sitten kirjastosta mainion kirjan joka on pullollaan erilaisia HIIT-treeniohjeita. Aion tehdä kirjasta esittelyn ja arvion myöhemmin, mutta nyt haluan jakaa yhden sen ohjeista, sillä testasin sitä tänään. HIIT-treenaus on nyt trendikästä, mutta kerron siitä myöhemmin tarkemmin. Mikäli tiedonhammastasi kolottaa etkä malta odottaa, ole hyvä ja käytä Googlea. (HUPSISTA kuinka runollista)


Tarvitset treenin tekemiseen siis hieman puhdasta lattiatilaa, mukavat vaatteet, motivaation sekä sekuntikellon. Itse latasin puhelimeeni sovelluksen nimeltä "Tabata Timer". Siihen näppäillään ennen treenin alkua tarvittavat ajat ja sovellus laskee kaiken puolestasi, joten sinun ei tarvitse kuin keskittyä painamaan TÄYSILLÄ!! (Voisin kirjoittaa sovelluksestakin myöhemmin, jos vain jotain kiinnostaa!!!! :) )

Treeni kuvailtiin kirjassa näin: 

"Tässä yksinkertaisessa, hauskassa ja hikisessä harjoituksessa yhdistyvät sprintit, kyykyt ja yleisliikkeet (burpeet), jotka ovat HIIT-treenauksen perusharjoitteita. Pyri maksimaaliseen sykkeeseen ja muista, että saat mitä tilaat! Onnea matkaan!"



Tee kaikki liikkeet peräkkäin, ilman taukoja. Minä laitoin ajastimeen liikkeiden väliin kaksi sekuntia, jotta ehdin valmiusasentoon seuraavaa liikettä varten. Kun olet tehnyt kaikki kolme liikettä, pidä yhden minuutin mittainen tauko. Älä kuitenkaan jämähdä tauon ajaksi paikoillesi, vaan käveleskele edestakaisin, hörppää vettä ja heiluttele raajojasi. Paikoiltaan on vaikeampi lähtä taas painamaan lujaa. 


16 minuutin tehoharjoitus

SPRINTTI(polvennostojuoksu) 20 sec
KYYKKY                      20 sec
YLEISLIIKE (burpee)         20 sec

TAUKO                       60 sec


TOISTA 8 KERTAA
ÄLÄ LUOVUTA







Polvennostojuoksut voi tehdä paikallaan tai liikkuen, mikä itselle tuntuu parhaalta. Meikä vähän "kusetti" noissa yleisliikkeissä ja jätin punnerruksen tekemättä, koska olen luuseri enkä olisi jaksanut treeniä loppuun asti jos olisin tehnyt ohjeen mukaan. Ehkä vielä joskus, ehkä... 

16 minuutissa ehtii todella mainiosti saada hien pintaan, jos ette tienneet!  Aina puhutaan että "eikö sinulla ole aikaa treenata? Ei hätää, tässä 15 minuutin pikatreenissä on ratkaisu ongelmaasi..." mutta koskaan ei huomioida asiaa nimeltä JÄLKIHIKI. Luulenpa että jokainen teistä tietää mitä se tarkoittaa, mutta kertauksen vuoksi; jälkihiki on sitä että vasta treenin loputtua aineenvaihdunta todella käynnistyy etkä voi kuvitellakaan lähteväsi suorilta vaikkapa kauppaan tai ystävän kanssa kahville vaan sinun on odoteltava rauhassa kunnes hien eritys lakkaa, käytävä suihkussa, vaihdettava vaatteet ja ehostettava itsesi uudelleen. Päästä varpaisiin. Että se 15 minuutin pikatreeni muuttuu hyvin äkkiä 1,5 - 2 tunnin jutuksi... Itse tykkäsin tästä tehoharjoituksesta ihan älyttömän paljon, ja haaveilenkin että motivaatio pysyisi nyt yllä ja draivi päällä, ja saisin tavaksi HIIT-treenata vaikkapa kolme kertaa viikossa. 

Toki minulle iski muutama epätoivon hetki tätä tehdessä, mutta eihän sen kovaa treenaamisen kai pidäkään tuntua mukavalta kuin vasta ihan lopuksi? Sitten kun onnistuu, jaksaa loppuun saakka ja todella ylittää itsensä? Kolmannen kierroksen kohdalla meinasin luovuttaa, mutten onneksi antanut periksi. Nelos- ja vitoskierroksella tuntui että taju lähtee kun sykkeet huitelivat yli 180 (normaalisti jumpissa maksimi on se 173). Jostain kuitenkin kaivelin sen sisun ja pääsin loppuun asti. Kaksi viimeistä kierrosta menivät itseasiassa kuin siivillä ja jalka nousi rivakammin kuin koko harjoituksen aikana!



Polar kuvaili treeniä "kovatehoiseksi maksimiharjoitukseksi", jollaiseen en olekaan aikaisemmin kyennyt. Aika siistiä! Kaloreita ei palanut kuin muutamia satoja, mutta veikkaisin että treenin jälkipoltto syö energiaa pitkästi aamuyön tunneille saakka. Koska päivän aktiivisuustavoite ei kuitenkaan tullut 16 minuutin rykäyksestä vielä täyteen, lähdin vielä palauttavalle kävelylenkille. Vajaassa tunnissa taapersin 5,2 kilometriä, ja viimein Polarkin piipitti että "Hienoa! Saavutit tavoitteesi!



Ai niin , Hyysalon Peksin, mun idolin, fanihuppari tuli tänään postissa! Tilasin sen maanantaina, eli toimitus oli supernopee! Koko M on mulle silleesti sopiva että nyt tota etureppua ei passaa ainakaan yhtään kasvatella. Huppari on lämmin ja laadukkaan tuntuinen. Ai että oon ONNELLINEN, en varmaan käytä enää muita paitoja!!! 



2 kommenttia:

  1. Mä olen kans just se jälkihikoilija :D Hitto, mikä fiilis aamutreeninkin jälkeen :D Kiva siinä sitten meikata duuniin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se ei kyllä ole mikään leikin asia, varsinkaan tällaisten tehotreenien jälkeen! :D

      Poista