maanantai 29. elokuuta 2016

Meleko mahtava pikawokki.

Syöksyin tänään nälkäisenä ja väsyneenä kotiin kyläilyreissulta, ja vatsa kurni kuten yleensäkin. Jotain pikaista piti valmistaa ja pian, mutta kauppaan en ehtinyt. Niinpä nakkelin pannulle niitä aineksia joita kaapista sattui löytymään. Olen jakanut vastaavan tyyppisen ohjeen aikaisemminkin, mutta haluan tehdä sen uudestaan sillä nyt olen tuonut mukaan muutamia uusia ainesosia jotka tekevät wokista entistäkin parempaa. Ja mikä parasta, kokkaus vei vain hetken! 



Ohje on tosiaan "omasta päästä", ilman keittiövaakaa tehty mutta se vastaa suunnilleen FitFarm-dieettien aikaisia ohjeita. Eli sen lisäksi että ruoka oli älyttömän HYVÄÄ ja TÄYTTÄVÄÄ, se oli myös täydellistä laihdutusruokaa! Noilla määrillä saat sopivan annoksen yhdelle, mutta koska me ollaan kaikki erilaisia niin sun täytyy vain kokeilla mikä on oikea annostus ja muokata ohjetta sen mukaan!! MUTTA ASIAAN! 


Mulla oli jääkaapissa siis valmiina edellispäivältä (tai sitä edelliseltä) jäänyttä, valmiiksi ruskistettua ja maustettua jauhelihaa. Sen seassa oli siis taco-mausteseosta ja punasipulia. Siinä olikin oikeastaan ainoa esivalmisteltu juttu, ja loppu syntyi vajaassa 15 minuutissa samalla kun valmistelin huomispäivän eväitä. 


Tarvitset siis noin yhden hengen annokseen

- 100 g taco-maustettua jauhelihaa
- 50 g riisivermisellejä (ei siis mitään vehnänuudeleita!!)
- 100 g haluamiasi wokkivihanneksia
- 1 tl - 1 rkl sriracha-kastiketta
- 1 kananmunan
muita mausteita kuten basilikaa ja mustapippuria

pinnalle esimerkiksi aurajuustoa


  • Keitä vermisellit runsaassa vedessä. Itse teen aina niin että kun vesi kiehuu, nakkaan nuudelit veteen ja sammutan levyn. 
  • Yhtä aikaa voi ryhtyä lämmittämään esipaistettua jauhelihaa ja heittää sen sekaan jäiset wokkivihannekset.
  • Kun nuudelit ovat kypsiä, valuta ne ja heitä jauhelihan ja vihannesten sekaan. Tursota päälle oman maun mukaan sriracha-kastiketta ja muita mausteita sekä yksi raaka kanamuna. 
  • Hänmentele mössöä hetki ja sammuta levy. Anna vermisellejen vielä "ruskistua" hetki mutta varo polttamasta ruokaa pohjaan. 
  • Kumoa lautaselle, murskaa pinnalle aurajuustoa ja NAUTI!



Vermisellejä (vai -sillejä?) löytyy siis kaupoista ihan sieltä nuudelihyllyltä. Ne eivät oikeastaan itsessään maistu yhtään millekään mutta tuollaisena lisukkeena ovat oikein loistavia. Sriracha-kastike ei varmaankaan olem ikään uusi juttu, mutta minä tutustuin siihen vasta hiljattain ja nykyään tungenkin sitä lähes joka rupkaan. Se antaa sopivasti tulisuutta boostaamaan aineenvaihduntaa! Finduksen Spicy Zanju- wokkivihannekset ovat mun lemppareita. Niissä ei ole ollenkaan sitä pahaa-pahaa-maissia jota ei saanut dieetin aikana syödä, eikä myöskään mustasieniä joista en pidä sitten yhtään. 


Vege-version saa helposti koottua samoista aineksista kun jättää vain lihan pois ja korvaa sen esimerkiksi soijarouheella tai jollain muulla herkulla. Paitsi että eihän sitä ole pakko korvata yhtään millään sillä oikein maustettuna wokki maistuu varmasti hyvältä myös ilman lihaa. 


Ei muuta kuin testaamaan. Itse söin tätä mössöä dieettien aikaan usein päivällisenä tai heti treenin jälkeen, sillä nuudeleissa on sopivasti hiilaria.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti