maanantai 9. toukokuuta 2016

Cooperin testi ja järkyttävä hiilari-krapula.



Viime keskiviikkona meidän multisport-ohjelmaan kuului cooperin testi. Se sattuikin sopivasti, sillä olin suunnitellut sen juoksemista jo huhtikuun puolelle. Lisäksi aika moni osoitti kiinnostuksensa mun Cooperia kohtaan, kun siitä taannoin kyselin. Joku ehkä muistaa syyskyisen postauksen, jossa kerroin edellisestä juoksukerrastani.
Tuolloin reilu puoli vuotta sitten jaksoin juosta 12 minuutissa kokonaiset 2000 metriä. Olin silloin itseeni hirmuisen ylpeä, ja olihan se parempi suoritus kuin vaikka että ei olisi juossut ollenkaan!
Keskiviikkona mun ainoa tavoite oli, että pääsisin edes hieman pidemmälle kuin viime kerralla. Tein Spotify-listan joka koostui neljästä tajunnanräjäyttävästä kappaleesta ( 100% Battle Beastia siis. ) Pukeuduin mukavimpiin treenivaatteisiin jotka kaapista löytyi. Otin mukaan juotavaa ja vaihtovaatteita. Ennen juoksua jännitti niin maan kamalasti. Mirka oli ihana ja antoi minun juosta ensin, joten kidutus oli onneksi nopeasti ohi. Tai no miten sen nyt ottaa, 12 minuuttia voi olla myös hyvin pitkä aika..
Sää suosi meitä mukavasti, ja kaupungissa vieraileva sirkus ilostutti joka kierroksella. Hölkyttelin tasaisen tappavasti reilun kahden minuutin kierrosajoilla. Jälkeenpäin harmittaa että olisihan sitä ehkä pystynyt puristamaan hieman lujemminkin. Ainakin lopuksi. Maksimisykkeeksi en saanut kuin noin 180. Polar huusi että harjoitus oli maksimiharjoitus, joka kehitti sprinttinopeuttani ja lihasten hermotusta mikä taas parantaa suorituskykyäni. WOW, amazing. Olisin kyllä ilman mittariakin tajunnut että keuhkot räjähtää ja sydän jyrkyttää itsensä ulos rinnasta.  Kaloreita tuossa 12 minuutissa kului kokonaiset 164 (siis ei piruvie juuri mitään!) mutta matkaa kertyi HUIKEAT 2250 METRIÄ, eli 1/4-kilometriä enemmän kuin viimeksi!! Sain palautetta että juoksu oli hyvä ja tasainen, ja mun kuntoluokka on ikään verrattuna HYVÄ. Jee. Meitsin arvioitu maksimaalinen hapenkulutus on kuulema 41 ml/kg/min (mitä ikinä se sitte meinaaki!) ja näin ollen aerobinen kuntotasoni on keskimääräinen. Wau. Tulos ois voinu olla että "paska" tai "surkea", mutta ei, "KESKIMÄÄRÄINEN"!! Hyvä meitsie.


 No, siinäpä ne mun viime viikon treenit sitten oikeastaan olikin. Maanantaina kävin jumpassa mutta muuten ei tullut tehtyä mitään fyysisesti vaativaa. Eli vietin siis lepoviikkoa. Kiitän tai syytän tästä mun soulmatea, BFF:ää Minskiä joka saapui pääkaupunkiseudulta mua ilostuttamaan. Hulluissa kuvioissahan se loppuviikko tulikin sitten vietettyä. Mässäsin itseni täyteen hiilarimättöä oikein edellisten 12 viikon edestä. Heti perjantaina ajeltiin Ylivieskaan herkkuburgereille, ja ilta jatkui mukavissa merkeissä mm. Nivalan Tuiskulassa bailaten.



Täytyypä sanoa etten oo pitkään aikaan tuntenu itteäni yhtä aikaa näin nuoreksi ja näin vanhaksi. Uskomaton suoritus kai sekin on että jaksaa valvoa yli 24 tuntia putkeen...? Lauantaina käräytin itseni auringossa ja hankin kai auringonpistoksenkin, sunnuntai kului onneksi jo vähän rauhallisemmissa merkeissä.

En silti voi uskoa että miten ihminen edes PYSTYY syömään yhden viikonlopun aikana noin paljon kaikkea p*skaa? Pitsaa, kaljaa, karkkia, sipsiä, hampurilaista, kakkua...? Tää syömisistä aiheutunut olotila on jotain ihan järkyttävää, pahempi krapula kuin Nummirockin jälkeen viime juhannuksena.

Tänään jumpassa virtasi taas hiki niin vahvasti että sanoinkin jo ottavani ensi kerralla oman mopin mukaan, jotta saan lopuksi paikat siivottua. Oon ihan 100% varma että ei olis noin paljon soijaa pukannut jos oisin jättänyt vaikka puolet viikonlopun ruuista ahmimatta. Thank God vaaka näyttänyt ihan niin järkyttävää lukemaa kuin pelkäsin, vain + 1,5 kg turvotusta neljässä päivässä?!? Oikein loistava lopetus Litelle vai mitä?


Onneksi hätä ei ole tämän näköinen. Osa tutuista jo tietääkin miten mun elämä jatkuu tästä eteenpäin, mutta minä pidän teitä huomiseen asti jännityksessä ja painelet itse nyt nukkumaan. Näkemiin! 

3 kommenttia:

  1. Mulle tulee hiilarimättäilystä ihan kaamea olo...turvottaa ja oksettaa...hyvä, että silmiä saa auki :D Lisäksi oon vissiin salmiakille nykyään allerginen :D

    VastaaPoista
  2. "huomiseen asti jännityksessä" ja NYT ON huominen D: :"D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. OU MAI GAAD niin on ANTEEKSI, mut mun supersankari-elämä on niin kiireistä että en ehdi tekeen kaikkea mitä haluaisin!! :D Okei okei tänään TAI huomenna kerron! :D

      Poista