keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Mikä ihimeen BOOTCAMP?

Viime syksystä asti on tullut taas ravattua kansalaisopiston jumpissa enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Parisen viikkoa sitten lukukausi saatiin pakettiin ja kaikki jumpat päättyivät yksi toisensa jälkeen. Onneksi kesäajalle on järjestetty edes jonkinlaista toimintaa, ja niinpä huhtikuun alussa starttasi BOOTCAMP johon minäkin innokkaana ilmoittauduin.
 
 
Mulle itselleni bootcamp-sanasta tulee väistämättä mieleen vesisade, kura, muta, piikkilanka-aidat, ryömimistä, kiipeämistä, kipua ja tuskaa. Kasvomaalit, maastokuosi, maiharit ja sotkuinen tukka. Pohjanoteerauksia, epäonnistumisia, valtavia itsensä ylityksiä, yhteishenkeä ja lopulta euforista hyvää oloa maalin saavuttamisen jälkeen. Jotain sellaista kuin tuossa alla olevassa kuvassa voi aistia.

Täältä


Bootcamp-kurssin hinta on 70 euroa ja siihen sisältyy seitsemän omaa tunnin mittaista tapaamiskertaa, kotitreeniohjeita ja jonkin verran ravinto-ohjeita. Lisäksi kurssilaiset saivat ilmoittautua niin moneen kesäjumppaan kuin halusivat; näitä oli siis tarjolla kaikkiaan viisi kappaletta. Ja minähän innostuin ja ilmoittauduin niihin kaikkiin!







Maanantaisin on kesäkiinteytys joka on todella vauhdikasta ja tehokasta jumppaa vaihtuvalla teemalla. Tähän mennessä meillä on ollut piloxingia, mun ehdotonta lempparia.  Kummallakin kerralla hiki on virrannut ja kaloreita palanut useampia satoja. Ensi kerralla vedetään kuulema lihaskuntopainotteisempi tunti, joten sekään puoli ei jää täysin hunningolle.

Eilen tiistaina oli reisi-peppu-vatsa-jumppa. Nimensä mukaisesti siellä siis treenaillaan ja pumppaillaan erityisesti alakroppaa kesäkuntoon. RPV:n jälkeen on flow, joka pitää sisällään kehonhuoltoa, liikkuvuusharjoitteita ja venyttelyä. Kokeilin flowta syksylläkin, mutta lopetin sen kesken koska touhu oli liian rauhallista minun makuuni. Nyt on ehkä pakko sitkutella koko kurssi läpi sillä kehonhuoltoon tulee auttamattomasti panostettua aivan liian vähän.


Tänään multisportissa oltiin taas ulkona, kuten jatkossakin. Odotettavissa siis kaikenlaista ulkoliikuntaa cooperin testistä mäkitreeneihin ja kahvakuulailuun. Me like. Multisport-tunnista kerroinkin viime viikon motivaatiokuvapostauksessa, ja tänään tehtiin hieman saman tyyppinen treeni. Tehtiin kolme hieman erilaista cooperia; ensimmäinen perinteisesti juosten, toinen 12 minuuttia väännettiin erilaisia lihaskuntoliikkeitä kiertoharjoitteluna ja kolmas oli palauttava kierros joka piti myös sisällään lihaskuntoa.

Tässäpä kuva multisportin jälkihöyryistä: 


Huomenna olisi jumppaputken viimeinen päivä ja kesätrimmi. Se on lihaskuntopainotteinen tunti apuvälineillä tai ilman. Esimerkiksi viime kerralla heiluttiin harjanvarsien kanssa ja kesällä siirrytään ulos heiluttelemaan kahvakuulia. Jännittävää.


Tällä viikolla on myös bootcamp-kokoontuminen perjantaina. En vielä tiedä mitä on ohjelmassa mutta toivottavasti jotain kivaa ja haastavaa! Ensimmäisillä kerroilla ollaan nimittäin vasta hieman lenkkeilty omiin rajoihin tutustuen. Ei siis maassa möyrimistä, haavoja ja mustelmia. Eniten noita mun odotuksia on vastannut juuri tänään ollut multisport, ehkä siksi että siinä ollaan ulkona ja sääolosuhteet luovat hardcore-fiiliksen.




Ilmeetkin oli aika hardcore-materiaalia tämän päivän jumpan jälkeen.  Mulla tuli ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olo että mun kuntohan on kasvanut aivan älyttömästi. Jaksoin juosta rennosti ensimmäisen cooperin aikana noin 1700 metriä. Toisen, "lihaskunto"cooperin aikana mun keskisyke näytti olleen reilut 160, maksimi 177. Missään vaiheessa tunnin aikana ei tullut oloa että "mä kuolen tähän paikkaan" kuten joskus jumpissa tulee.



Yhteensä tämän bootcamp-rupeaman aikana tulee harrastettua liikuntaa siis vähintään viisi tuntia viikossa. Siihen päälle vielä aamulenkit ja muut liikkumiset, niin kyllä kehtaa kesällä esitellä sixpackia ja berberiä tuolla hiekkarannoilla. Tämä on myös sopiva jatkumo Litelle joka päättyy siis puolentoista viikon kuluttua. Näiden parissa kuluukin mukavasti arki-illat tuonne kesäkuun alkuun saakka

Ainut miinuspuoli tässä hommassa on nyt se että kuntosalille ei jää oikein aikaa. Tai jollain taikurilla varmaan jäisikin, mutta mulla ei. Haluan kuitenkin pitää viikossa ne vähintään kaksi lepopäivää, enkä oikein tiedä mitä tekisin siellä salilla silloin yhtenä päivänä jolloin siihen olisi aikaa. Onko suositella hyviä yksijakoisia saliohjelmia...?

2 kommenttia:

  1. Yksijaolla ei pahemmin hifistellä. Kaikki suurimmat lihasryhmät vain kurituksen alle! En siis ole tehnyt yksijakoa kuin yhden ajanjakson elämästäni :D Kuulostaa hemmetin hyvälle sun Bootcamp! :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla että jää multakin tekemättä, keskittyy salihommaan taas sitten kun on enemmän aikaa. :) Bootcamp on kiva, ainakin vielä! :D

      Poista