maanantai 11. huhtikuuta 2016

Kehonkoostumusmittaus.

Varasin itselleni joitain viikkoja sitten ajan elämäni ensimmäiseen kehonkoostumusmittaukseen. Olen kuullut kauhutarinoita siitä kuinka ihmisen itsetunto ja oma kehonkuva romutetaan täysin tuossa painajaismaisessa operaatiossa. Sinua nipistellään, puristellaan, tuijotetaan ja sinulle nauretaan. Joudut olemaan alasti kun kaikki katselevat. Joudut patsastelemaan tunti tolkulla paikoillasi mitä ihmeellisemmissä asennoissa. Itkunsekaisin tuntein astelin siis kohti tulevaa. 




Onneksi pelkoni osoittautuivat vääriksi. Minut otettiin iloisesti vastaan ja menimme mittaajan kanssa kahdestaan pienempään huoneeseen jossa saimme olla rauhassa. Hän esitti minulle ensin muutamia pohjakysymyksiä kuten pituus, paino ja syntymäaika, sekä mittasi mun vyötärön ja lantion. Sitten minulle kerrottiin kuinka mittausta tehdessä tulee toimia; kostutetaan ensin jalkapohjat paperilla, astutaan vaa'alle. Hetken kuluttua kostutetaan myös kämmenet ja tartutaan kiinni kahvoista. Kädet pidetään suorana, lantion tasolla, irti vartalosta. Ehkä alle minuutin kuluttua mittaus on valmis ja voin astua pois laitteesta.

Alasti ei tarvinut olla. Mulla oli ylläni jumppatrikoot sekä urheilurintsikat. Kukaan ei naureskellut mulle eikä mun koskemattomuuteeni kajottu kuin vyötärön-, ja lantionympärystä mitatessa (ei siis nipistelyä eikä puristelua). Hui kamala, kyllä tällaista epäsosiaalisuuden multihuipentumaa hirvittää. Koko sessio alkuhaastattelusta maksusuoritukseen oli ohi vajaassa puolessa tunnissa. Voi tietysti tuntua pitkältä ajalta tyypistä joka pelkää ihmisiä ja vihaa keskustella kenenkään kanssa.





Toimituksen jälkeen tiirailimme vielä analyysin tuloksia tietokoneelta ja mittauksen suorittanut fysioterapeutti  kertoi minulle mitä mikäkin luku ja diagrammi tarkoittaa. Jäi aika tosi hyvä fiilis koko toimituksesta, ja aion ehdottomasti varata uuden ajan samasta paikasta viimeistään  puolen vuoden sisään. Hintakaan ei kirpaissut (kovin pahasti), sillä sessio tuli maksamaan vain hieman yli 20 euroa. Ihan kelpo hinta puoli-alasti keikistelystä tuntemattoman ihmsen edessä, joka käytännössä pystyy paperilta lukemaan kuinka rapakunnossa sä olet. Suosittelen!!




Mutta ehkä jotain saattaa kiinnostaa ne mun tulokset. Tai sitten ei voisi vähempää kiinnostaa.
 Kerron kuitenkin! 

Tiedossa olikin että mun BMI liputtaa edelleen "ylipainoisen" puolesta; se maaginen luku on siis tällä hetkellä 27,4 kun normaalipainoisen BMI tulisi olla alle 25, johon mulla on tällä hetkellä matkaa noin seitsemän painavaa kiloa. Onneksi fysioterapeutti kuitenkin lohdutti mua että painoindeksi ei ole ainoa lukema jota saa tuijottaa. 

Vyötärön ympärykseni oli 83 senttimetriä. Huikeaa, kolme senttiä nips naps ja ollaan jo normaalien kirjoissa. Naisillahan vyötärönympäryksen tulisi huhun mukaan olla alle 80 cm. 

Mun rasvaprosentti oli mittauksen mukaan 36,4%. Ensiksi se tuntui aivan järkyttävältä luvulta, mutta sitten taputin itseäni olkapäälle ja yritin etsiä positiivisia puolia; eipähän ole ainakaan yli 50%, JA onhan tuossa nyt rutkasti mistä tiputtaa! Miettikää kuinka siistiä jos saisin seuraavaan mittaukseen tiputettua vaikka 30 prosenttiyksikköä, WOW!!!!! (joo joo, ei käytännössä varmaan mitenkään mahdollista, mutta mikäs se lottovoiton todennäköisyys olikaan...? Niinpä, haaveilu on terveellistä!)

Perusaineenvaihduntani on noin 1600 kaloria vuorokaudessa, ja kun siihen laskee vielä semi-seisomatyön sekä liikunnan määrän, voi luvun kertoa kuulema ainakin 1,5:llä. Siistiä sekin. Mulla on kuulema mittauksen mukaan lihaksikkaat jalat, ja fyssari kysyikin harrastanko juoksemista. Ei, enhän ole käynyt juoksulenkillä yli puoleen vuoteen. Järkeilenkin asian sillä että jumpat joissa käyn, ovat alavartalopainotteisia, ja töissäkin tulee seisottua ja käveltyä aika paljon. Keskivartalonkaan tilanne ei ollut kuulema paha, joten en minä sitten tiedä missä se kaikki rasva oikein piileksii? Aivoissa varmaan?



Loppuyhteenvetona voisi sanoa että olen itse aika tyytyväinen testin tulokseen. Tai en voisi sanoa että olen tyytyväinen, sanoisin ennemminkin että en ole järkyttynyt. Tiedossa olikin että rasvaa on, ja paljon. Harmittaa tosi paljon että ei tullut käytyä mittauksessa ennen Liten alkua, sillä luvut olisivat varmasti olleet aika paljon karumpaa luettavaa tuolloin yhdeksän viikkoa sitten. Onhan sitä kehitettävää näissäkin lukemissa, ja ne kirkkaana mielessä painetaan tukka putkella eteenpäin!


Siispä to be continued....

6 kommenttia:

  1. Hauska postausaihe! Tuosta on tosiaan nyt kiva alkaa rasvaprosenttia tiputtelemaan ja testata hommaa uudestaan jossakin vaiheessa :-) Itseäkin kiinnostaisi tuo oma perusaineenvaihdunta ja se montako kaloria sitä oikeasti saisikaan päivässä syödä. Ei sillä että laskisin kaloreita mutta kumminkin.

    VastaaPoista
  2. Sait innostettua menemään kehonkoostumusmittaukseen pitkästä aikaa! Tosin jos saisin vain varattua itselleni sellaisen ;) jospa vaikka kesäloman aikana!

    VastaaPoista
  3. Sait innostettua menemään kehonkoostumusmittaukseen pitkästä aikaa! Tosin jos saisin vain varattua itselleni sellaisen ;) jospa vaikka kesäloman aikana!

    VastaaPoista
  4. On tullut useasti käytyä kehonkoostumusmittauksessa. Niissä kyllä huomaan selkeästi eron, kun alkaa säännöllisemmin liikkumaan, noudattaa saliohjelma aja miettii vähän mitä syö. Mulla on kaikki vanhat tallessa ja viimeisin uusi on otettu 29.2.2016. Viimeisimmässä olikin "madonlukuja". Noi on mukavia mittareita oman kuntoilun tueksi :)

    VastaaPoista
  5. Suosittelen kyllä ehdottomasti! :) Eikä se nyt niin kallista ollu ku ois voinu luulla. Kannattaa vertailla oman paikkakunnan ja vaikka lähipaikkojenki hintoja ja valita niistä se itteä miellyttävin/edullisin. Antaa vähän suuntaa omalle tekemiselle !:)

    VastaaPoista
  6. Ja näin olen kuullut, että kannattais suosia mieluusti samaa mittauspaikkaa, laitteissa ja tuloksissa voi heittoja olla keskenään :)

    VastaaPoista