lauantai 14. marraskuuta 2015

Puoliväli häämöttää!!

En ole muka mitenkään taas ehtinyt ja jaksanut kirjoitella koko viikolla. Siispä joudun kertomaan kuluneen viikon tapahtumat näin kertapompsina.

Jotenkin vaikea uskoa että tässä sitä todellakin ollaan. Joskus muinoin ennen kuin edes tiesin ryhtyväni tälle dieetille, ajattelin ettei musta olisi näin kurinalaiseen elämään kuin ehkä pariksi päiväksi. Mutta nyt on kuitenkin jo päivä numero 20 ja "repsahduksia" on takana vain kaksi eikä treenejäkään ole rästissä yhtään. Hyvä fiilis sen kun vahvistuu ja on tunne että nyt mä onnistun!

Pikku repsahduksilla tarkoitan tosiaan niitä viikon 2 mutakakku-lusikallisia. Eilen tuli toinen tällainen, harkittu ja pakollinen pikku oikominen. Mulla oli nimittäin työreissu jossa mulle tarjottiin lounas. En tietenkään kehdannut raahata mukaan omia eväitä ja mennä johonkin piiloon niitä syömään, saati että olisin alkanut julistamaan koko työyhteisölleni olevani nyt superdieetillä, että siks mää vaan syön näitä omia salaatteja!!

Mun täytyi siis vaan luottaa siihen että meille tarjotaan hyvää ja terveellistä safkaa ja näin onneksi tapahtui! Tarjolla oli lohikeittoa (joka oli kylläkin keitetty kermaan) sekä monipuolinen ja hyvä salaatti jota kauhoinkin lautasen täydeltä. Keitosta jätin suurimman osan perunoista syömättä, mutta vähän maistoin niitäkin. En koe sitä pahaksi jutuksi koska illalla oli kuitenin treeni, ja päivän ruokaohjelmaan kuului muutenkin perunaa; eri aterialla vain.

Pahaa teki kieltäytyä aamukahvilla ja lounaalla tarjotuista leivistä lisukkeineen sekä iltapäiväkahvin kääretortusta. Mutta kun päätöksen oon tehnyt niin siitä en lipsu ihan kevyin perustein!

Mun treeniviikko sujui näin: Maanantaina kotitreeni, tiistaina lepopäivä lihaskunnosta mutta 2 km uintia, keskiviikkona reisipeppuvatsa, torstaina fitbag ja piloxing (joiden jälkeen oli aivan HUIKEA olo!!!!) sekä eilen perjantaina kuntonyrkkeily. Tarkoitus olisi vielä viikonlopun aikana käydä lenkillä koska yksi aerobinen treeni on tullut tehtyä nyt liian vähän.

Tällä viikolla olen myös huomannut miten monipuolisesti olen oppinut syömään!



Joku kysyi kommenteissa että syönkö aamupalan nyt sitten puurona ja muina lisukkeina vai meneekö smoothiena. Ensimmäisen viikon jälkeen en ole keittäny ainoatakaan puuroa vaan nakkaan kaikki ainekset tehosekoittimeen ja koko kannullinen uppoaa naamariin jo noin 20 minuutissa. Enää ei tarvitse tunnustella onko smoothieen jäänyt kokkareita vaan voin ns. juoda sitä. Ja se tosiaan maistuu jopa hyvältä (paitsi jos käytän marjoina mustaherukoita, yök!!)


Marjoista puheenollen! Ennen en voinut sietää puolukkaa (tai oikeastaan en ollut syönyt sitä 20 vuoteen ja luulin etten pidä siitä...) mutta nyt se menee vaivatta alas mustikan seassa 50/50-yhdistelmänä!


Tämä sammakonkudun näköinen mössö on liotettuja chia-siemeniä, joita olen alkanut myös dieetin myötä syödä. Tämä superfood sisältää mm. seuraavia ihmeaineita: protskua, kuitua, antioksidantteja, magnesiumia, vitskuja, rautaa ja sinkkiä. Lisäksi sen kerrotaan helpottavan masennusta ja hidastavan hiilareiden imeytymistä jolloin kylläisyyden tunne säilyy pidempään. Jee! En ole kyllä edellämainittuja asioita huomannut mutta syön noita nyt kun kerran käsketään. Ja ehkä myös jatkossa, jos siltä tuntuu...

Olen myös uskaltautunut kokeilemaan erilaisia ruokia. Pelkään epäonnistuvani ruuanlaitossa (koska niin tapahtuu usein, ihan tuttujenkin ruokien kanssa) ja siksi meidän taloudessa on syöty aika "tylsästi". Aiemmin laitoinkin kuvan kebab-annoksestani, jota uskaltauduin kokeilemaan ekalla dieettiviikolla. Ehkäpä sen onnistumisesta rohkaistuin niin että on tullut kokeiltua muitakin uusia juttuja, ja osa on vielä hautumassa korvan takana.



Esimerkiksi tämä uunikasvis-annos onnistui oikein loistavasti kun uskalsin laittaa riittävästi mausteita ja maltoin pitää vuokaa tarpeeksi kauan uunissa. Vuokaan nakkasin siis porkkanaa, paprikaa, perunaa ja sipulia. Mausteeksi pippuria, chiliä ja kuivattua basilikaa. Tilkka öljyä päälle ja kaikki sekaisin. Uuniin pariksi tunniksi n. 120 asteeseen. Kun porkkanat olivat pehmenneet, heitin kasvisten päälle vielä pakastimesta hiljalleen sulaneen lohenpalan ja annoin senkin olla hetken lämpenemässä. Ah, nam nam!!


Tuota kanaa on tullut nyt myös syötyä aika paljon. Huomenna aion viedä tämän siipikarja-kokeiluni uudelle levelille ja maistan ehkä kalkkunaa. Ehkä. Mun olisi tosiaan aika jo kostaa sille kalkkunalle joka puraisi mua sormesta kun olin about kolme vee...

Huomennahan mulla on siis edessä dieetin puoliväli ja "tankkauspäivä" jolloin syödään paljon hiilaria. Vapaasti ei silti saa syödä, eli herkuttelun puolelle ei niin sanotusti mennä. Mutta kyllä se mulle on herkuttelua kun saa nautiskella vaaleaa leipää ja iltapalaksi vaniljajäätelöä!!

6 kommenttia:

  1. Hyvin menee mutta menköön! :D Hyvältä näyttää tuo uuniskasvishässäkkä, nam. Tsemppiä vaan jatkoonkin!

    VastaaPoista
  2. Sulla on itsekuri kohdillaan. Kateeksi käy! Hieno viikko takana.

    VastaaPoista
  3. Hiton hyvin sulla edennyt dietti :) Mä mietin täällä aloittaisinko reissun jälkeen jonku dietin, kroppa ei ole nyt ihan siinä kunnossa (kremppoja yms), missä haluaisin :D

    VastaaPoista
  4. Kiitos ihanista kommenteistanne! ♥

    Itsekuri on kohdallaan silloin kun joku sanelee tarkkaan miten tehdään, mutta pelkään kamalasti mitä tapahtuu sitten kun tää loppuu... :D

    Sirpale, suosittelen kyllä! :) Nykyäänhän on onneksi saatavilla jos minkälaista dieettiä, että voi puhua jo valinnanvaikeudesta :D

    VastaaPoista
  5. Hyvä, että dieetti sujuu noin hienosti! Huomaatko myös itsekurin parantuvan kun tuloksia tulee ja vointi paranee? Itselläni ainakin tuo oman kropan kuuntelu ja voinnin paraneminen on yksi parhaista tsemppareista ja millä jaksaa sitten niinä vaikeinakin päivinä painaa eteenpäin!

    Puhdas ruoka tekee kyllä ihmeitä. Rohkeasti vaan kokkailet, ja pian huomaatkin, ettei ihan niin moni juttu epäonnistukaan! Ja sitten sitä huomaamattaan kokkailee ja kokeilee mitä ihmeellisimpiä juttuja.

    Chian siemenistä täytyy sanoa sen verran, että yksi ravitsemusterapeutti kehotti mieluummin itse rouhimaan siemenet, niin silloin niistä saa parhaimmin terveysvaikutukset irti (mitäänhän ei pidä ostaa valmiiksi rouhittuna... ja kaikki pitää tietenkin ostaa luomuna). Itsellä siemenet odottaa vielä kokeilua. Ehkä joku päivä rohkaistun heittämään niitä smoothien sekaan.

    VastaaPoista