keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Liebster Award- haaste


Nyt minutkin on sitten haastettu. Salaa pienesti toivoin tätä nimitystä, mutta samalla pelotti että miten vaikeita kysymyksiä haastaja mulle nakkaa. Onneksi Mimmin Treenipäiväkirjan kysymykset vaikuttivat ihan sopivan haastavilta ja päätin ottaa härkää sarvista.

Liebster Awardin ideahan on siis seuraava; Haaste annetaan bloggaajalta bloggaajalle ja tavoitteena olisi löytää uutta luettavaa sekä tuoda pienemmillekin blogeille lisää julkisuutta.

1. Kiitä sinut nimennyttä bloggaajaa ja laita linkki hänen blogiinsa.
2. Vastaa sinut nimenneen bloggaajan 11 kysymykseen.
3. Nimeä ja linkkaa 11 Liebster Awardin ansaitsevaa blogia, joilla on alle 200 seuraajaa.
4. Keksi 11 uutta kysymystä nimitetyille.

Mimmi siis haastoi minut löydettyään #FITNESSpaskan Facebookin bloggaajat-ryhmästä jossa olen epätoivoisesti yrittänyt kalastella lisää lukijoita. Hänen kysymyksensä (ja minun vastaukseni) tulevat tässä: 


1. Mitä sinulle tulee mieleen sanasta dieetti?
Erityisruokavalio. En tiedä miksi miellän dieetti-sanan nykyään niin että sellaisella voivat olla muutkin kuin laihduttajat tai treenaajat. Mun käsitys voi toki olla täysin väärä, mutta ajattelen niin että esimerkiksi diabeetikot tai keliakiaa sairastavat voivat sanoa olevansa dieetillä?

2. Millainen on sinun terveellinen kesäherkkusi?
Ykkös-kesäherkku on tietysti Mars-jäätelö, mutta se ei kai ole kovin terveellistä.  Siksipä suosittelisin terveelliseksi kesäherkuksi mansikka-rahkaa, jonka esittelin myös tässä postauksessa.
 
3. Millä tavoin pidät yllä henkistä hyvinvointiasi?
Toisinaan henkinen hyvinvointi unohtuu täysin, ja sitä vaan painaa arjen oravanpyörässä kunnes tajuaa että hei nyt ei ole ollenkaan hyvä olla.  Silloin pitää vähän ravistella itseään, ja ottaa ns. aikalisä. Ystävien tapaaminen, hyvä ruoka, spontaanien ideoiden toteuttaminen, nukkuminen pitkään ja relaaminen muutenkin ovat ihanan rentouttavia juttuja. Toisaalta, oon koko kesän tehnyt vaan noita juttuja ja täytyy sanoa että tällä hetkellä mun henki ei kovin hyvin voi. Eli kyllä ihminen (tai ainakin minä) kaipaa elämäänsä myös sitä säännöllisyyttä ja rutiineja.

4. Onko ihannevartalosi hoikka, kurvikas vai lihaksikas?
Voiko vastata että kaikkia noita?  Verenperintönä mulla on kai pohjimmiltaan kurvikas vartalo, mutta se on siis piilossa jossain tuolla rasvakerroksen alla. Vanhoja kuvia selaamalla näkee hyvin sen "kehityksen" mitä mulle on tapahtunut. Niitä löytyy esimerkiksi tästä postauksesta. Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen; mikään laiheliini en haluaisi olla, enkä myöskään liian lihaksikas. Tietyistä kropan epäkohdista haluaisin päästä eroon, ja joihinkin paikkoihin olisi mukava saada lisää lihaksia. Eli siis sopivasti noita kaikkia mulle kiitos :)

5. Mistä liikkeestä/verkkokaupasta ostat yleensä urheiluvaatteesi?
Eniten jumppavaatteita mulla on tällä hetkellä varmaan Ginasta. Myös H&M:ltä tulee selailtua vaatteita aika usein. En ole mitenkään merkkiuskollinen, vaikka tiedänkin että köyhän ei kannattaisi ostaa halvinta. Ja vaikka tiedän myös sen että liikunnasta tulisi tuplasti mukavampaa oikeanlaisella varustuksella, niin silti olen niin laiska (ja köyhä!) etten jaksa panostaa parempiin urheilukamoihin. Vaikka oikeasti pitäisi.

6. Onko Fitness -harrastus mielestäsi verrattavissa syömishäiriöihin?
Niinhän ainakin mediassa paljon puhutaan, ja moni entinen fitness-urheilija on avoimesti puhunut kuinka homma on muuttunut jossain vaiheessa pakkomielteiseksi puurtamiseksi. Tämähän on kuitenkin paljon yksilöstä kiinni. Jos itse saisinkin joskus itseni motivoitua ihan kilpailemaan asti (joo, just dream about it, ja pudota ensin 25 kg) niin mulla homma voisi hyvinkin mennä vähän yli. Eli siis takaisin aiheeseen; Joo, mielestäni kyllä.

7. Mikä on lempilajisi ja kuinka olet tutustunut juuri kyseiseen lajiin?
Voi kamala, en osaa kyllä valita vain yhtä lajia! Lähtökohtaisestihan vihaan kaikkea urheilua (no koska hiki), mutta suorituksen jälkeen aina luulen rakastavani just sitä mitä äsken treenasin. Mutta jos nyt luettelisin lajeja joista tykkään niin olkoon ne vaikka ratsastus (pikkutyttönä äiti taisi viedä minut vaan tunnille kun sitä tarpeeksi kinusin, ei voi muistaa), rullaluistelu (edelleen pikkutyttönä lainasin naapurin poikien luistimia ja kävin kokeilemassa. Luistelin 200 metriä siinä ajassa kun he luistelivat 2000.) ja piloxing (muutin uudelle paikkakunnalle ja pakotin itseni osallistumaan kansalaisopiston jumppiin. Tämä kuulosti mielenkiintoiselta ja sitä se olikin!)

8. Liikutko mielummin aikaisin aamusta vai vasta illemmalla? Miksi?
Aamulla liikkuminen olisi aivan mahtavaa, jos ei vain olisi tällainen unikeko kuin minä. Niinä päivinä kun jaksan käydä edes sillä pienellä aamuhölkällä fiilis on loppupäivän aivan mahtava. Koska nukkuminen on kuitenkin lähes parasta mitä tiedän, liikun siis yleensä illemmalla. Optimaalisintahan olisi että jaksaisi liikkua sekä aamulla että illalla!

9. Käytätkö joitakin proteiinivalmisteita vai luotatko kotiruuasta saamiisi proteiineihin?
En käytä mitään protsku-juttuja jos ei maitorahkaa silloin tällöin syötynä lasketa. Vitamiiniporeet ja omega 3 ovat ainoat  lisät mitä tällä hetkellä käytän. Kunhan jossain vaiheessa lisäilen liikunnan määrää tässä syksyllä, täytyy varmaan tutustua myös erilaisiin lisiin joita paljon liikkuvan kannattaa käyttää. Enpä kuitenkaan jaksa stressata vielä, myöhemminkin ehtii. :)

10. Mitä ajattelet nettivalmennuksista? Onko sinulla niistä kokemusta tai ennakkoluuloja?
Olen harkinnut osallistuvani johonkin nettivalmennukseen, eniten kiinnostaisi FitFarmin järjestämät valmennukset (myönnettäköön etten ole muihin edes syvenynyt). FitFarmilla näyttäisi juuri olevan muutamia tarjouksiakin, mutta jouduin toteamaan ettei minulla ole tällä hetkellä varaa osallistua niihin. Osallistumismaksun lisäksi kun pitäisi maksaa vielä salikortistakin ja kantaa selkä vääränä superterveellistä ruokaa kaupasta (joka tunnetusti on paljon kalliimpaa kuin ns. normiruoka jota tällä hetkellä syön). Siispä aion siirtää tämänkin homman syksymmälle. Eniten epäilyttää jaksaisinko seurata ohjeita tarpeeksi tarkasti koko valmennuksen ajan

11. Laji muuttuu siinä kohtaa harrastamiseksi, kun se on tavoitteellista. Itse käyn esimerkiksi silloin tällöin uimassa vaihtelun vuoksi, mutta en voisi sanoa harrastavani uintia. Siispä mitkä ovat seuraavat tavoitteesi valitsemassasi lajissa?
Piti lukea  kysymys moneen kertaan että sisäistin mitä siinä sanottiin. Kerroin mun tavoitteista tässä postauksessa, ja nuo kolme tavoitetta tekevät kaikesta mun harjoittamasta liikunnasta enemmän tai vähemmän tavoitteellista. Eli siis laihtuminen, liikunta elämäntavaksi ja 10 km juoksua yhteen kyytiin vaativat paljon työtä kaikissa lajeissa mitä "harrastan". Ja mun unelma olisi ihan oikeasti joku päivä päästä kisaamaan siihen Tough Vikingiin, jos ei nyt kesällä 2016 niin sitten vaikka -17 tai -22. Sitä varten mun pitää kai kehittää sekä omaa kestävyyttäni että saada jostain hankittua reilusti lihasvoimaa.



Sittenpä mun pitäisi kai keksiä seuraavat 11 kysymystä ja heittää ne eteenpäin yhdelletoista bloggaajalle. Ensin kauhistelin että seuraanko mä edes niin montaa blogia mutta laskettuani listalta huokaisin helpotuksesta. Osa vain ei päivity kovin aktiivisesti, joten ne eivät ole jääneet mieleen. Mutta eteenpäin! Haastan siis seuraavat blogit: About being my own hero, "Äiti treenaa nyt!" , Herkkuperseestä beibeberberiksi, Kilo liikaa irtokarkkeja-blogin PikkuSisko, DoberMami Erilaista elämää metsässä, Jenkkishumppaa, sekä Loppu elämän pituinen kroppa remppa. Tässä blogit joita itse seuraan ja joiden vastaukset haluaisin aivan erityisesti kuulla. Fiksuimmat kuitenkin laskivat että tuostahan puuttuu vielä läjä blogeja, joten ei auttanut kuin alkaa surffaamaan ja etsimään lisää luettavaa. Niinpä valitsin kolme löytämääni, minulle uutta blogia ja haastoin myös niiden kirjoittajat. Tässä olkaa hyvät; LAIHDUN 365, Mun juttuja, sekä Semi Fit. Näille kolmelle jälkimmäiselle tiedoksi että aion alkaa seuraamaan myös teidän blogejanne, täällä yksi uusi lukija terve!

Ja sitten niihin kysymyksiin! Kysymysten keksiminen osoittautui aika hankalaksi, haastamani blogit kun ovat kaikki keskenään hieman erilaisia. Vastatkaa siis mahdollisuuksien mukaan, ja vaikka kysymys olisikin lyhyt niin saa siihen vastata pidemmästikin :)

1. Seuraava tavoitteesi (elämässä/valitsemassasi urheilulajissa/missä tahansa)?
2. Suosikki "fitness"ruokasi? Eli jos olet vaikkapa dieetillä tai kevennät muuten vain, mikä on lempiruokasi "sallittujen ruokien" listalta?
3. Miten löysit tämänhetkisen suosikkilajisi ja kauanko olet sitä harrastanut?
4. Mitä lajeja et voisi kuvitella harrastavasi ja miksi ?
5. Millainen olisi unelmakroppasi?
6. Vastaavasti; mitä kohtaa vartalossasi et muuttaisi, mihin olet tyytyväinen juuri tällä hetkellä?
7. Parhaat treenibiisit IKINÄ? (Kerro mahdollisimman monta)
8. Mikä motivoi sinua huonoina päivinä?
9. Millä tai miten palkitset itseäsi kun saavutat asettamiasi tavoitteita?
10. Mistä herkusta et luopuisi mistään hinnasta?
11. Treenaatko mielummin yksin vai jonkun seurassa?


Huh huh, kysymysten keksiminen oli paljon vaikeampaa kuin niihin vastaaminen! Siinäpä ne nyt olisivat, haastettujen kommenttiboxeihin kilahtaa viestiä ihan näillä näppäimillä ja minä jään odottamaan uutta luettavaa.

9 kommenttia:

  1. Vastauksista päätellen meillä onkin aika samanlaiset ajatusmaailmat :) Sellainen vinkki vielä FitFarmin valmennuksista, että kaikissa on mahdollisuus myös pelkkään kotitreeniin. Et siis tarvitse välttämättä salikorttia, vaan saadaan se kaikkien rakastama hiki pintaan ihan kehonpainollakin ;) Itsekin mukana taas 17.8. alkaen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, sitä en oo tiennytkään. Mutta tulisiko niitä treenejä sitten tehtyä, jos ei tarvitse lähteä mihinkään... Toivottavasti päivittelet edistymistä ja dieetin sujumista blogissasi! :)

      Poista
  2. Haaste vastaanotettu - täytyy katsella milloin ehtii vastaamaan - ehkä jo tänä sunnuntaina :-). Lisäsin sut mun bloglovin'n seurattujen blogien listalle, että tässä sulle uusi lukija kanssa! Iloista kesää ja hyviä treenejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes kiitos! :) Vastauksia odotellessa :)

      Poista
  3. Kiitos haasteesta! Vastailen varmaankin huomenna kun läppärin ääressä astetta helpompaa :)

    VastaaPoista
  4. Voi sua :D mutta haaste otettu vastaan! Yritän viikonlopun aikana saada jotain rustattua!

    VastaaPoista
  5. Kiitos haastesta! Yks kerta tätä sorttia oli kuitenkin ihan riittämiin. Niinpä jätän väliin mutta sensijaan liityn lukijaksi kyllä. Perustelut: (kuitenkin vähän kiinnostaa) tykkään sun kirjoitustyylistä ja siitä että homma pidetään aitona. Lisäplussa siitä, että "yleistunnelma" tässä kohtaa bittiavaruutta on miellyttävän rento eikä tippaakaan teennäinen. Lukemisiin siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihana kuulla! :) seuraillaanpa siis toinen toisiamme :)

      Poista