perjantai 1. toukokuuta 2015

A woman's got to do what a woman's got to do!

Kyllä vain! Eilinen oli hieno päivä! Kaunis ilma, vapun aatto ja ihmiset juhlatuulella. Sekä minulla varattuna aika papa-kokeeseen sekä ehkäisypilleri-reseptin uusintaan! No eihän siinä mitään, se on tehtävä mikä on tehtävä. 
Kävin aamulla pari tuntia töissä, ja sen jälkeen vastailin taas TE-toimiston lomakkeisiin täällä kotona. Pikku-pikku-päikkäreiden jälkeen päätin lähteä tappamaan aikaa, ja meninkin penkomaan Seppälän kevätvalikoiman. Ei löytynyt mitään. Supermarketin pakastealtaasta kyllä sen sijaan löytyi Classic-jäätelöpuikko. 

Viimein kello oli tarpeeksi ja suunnistin terveyskeskukseen ilmoittautumaan. Tapahtumahan on sinänsä jo ihan piece of cake, ei siinä mitään, mutta tällä kertaa kaikki meni vähän eri tavalla... Ensin minut otti vastaan (ei niin) ystävällinen hoitaja-täti. Muuten en valita, mutta pari sellaista "töksäytystä" sain osakseni että jäi kyllä vähän mieltä vaivaamaan. Tavanomaisten kysymysten lisäksi sieltä sinkoili muutamia juttuja jotka meinasivat tiputtaa mut tuolilta. 

"Tupakoitko? 
"Joo kyllä..."
"Joo no sen kyllä haistoinkin." 

Siis WTF? 

"Paljonko painat?" 
" xx kiloa"
"No oho. Sulla alkaa olla jo aika paljon ylipainoa. Et saa kyllä yhtään, et tippaakaan, enää lihoa!"

JOOO, no sitähän mä just haluaisinkin!



Kummallisten kommenttien jälkeen mut lähetettiin takaisin käytävään odottamaan lääkärin vastaanottoa. Voi pojat olisinpa tiennyt että paras oli vasta edessä!  

Odotushuoneessa istuessani mietin hoitajan ystävällisiä sanoja. Joo tiedostan kyllä että ylipainoa on päässyt kertymään, mutta en ajatellut että tilanne olisi tosiaan noin paha. Lisäksi mulla on viime viikkoina ollut ihan hyvä olo tässä kropassa (minkäs teet kun et muuallekaan pääse), joten kiitosta vaan sinulle aurinkoinen ja ystävällinen rouva hoitaja sen fiiliksen pilaamisesta! 
Sitten tuohon tupakka-juttuun... Myönnän kyllä että poltin ihan hetkeä ennen vastaanotolle menemistä. Ja tiedän kyllä omasta kokemuksesta myös sen että kun itse ei polta niin tupakoivat ihmiset haisevat kyllä ihan hirveälle! Silti ihmettelen tuota kommenttia. Jos sen tarkoitus oli saada minut häpeämään ja kenties jopa lopettamaan tupakointi niin pieleen meni. Ei tullut huonoa omatuntoa, mutta minun käsitykseni sinusta pätevänä asiakaspalvelijana romuttui kyllä täysin. Ja kun mulla sitä röökiä ei pala ihan askia päivässä (hyvä jos viikossa menee sen verran) niin en ole edes pahimmasta päästä näiden lemujeni kanssa. Entä jos, hyvä hoitaja, vastaanotollesi tulee maatalon emäntä vaikkapa suoraan navetasta, kommentoitko hänenkin hajuaan? Tai vaikkapa masentunut ihminen joka ei vain jaksa vaivautua suihkuun muiden ihmisten vuoksi? Heitätkö hänellekin jotain yhtä mukavaa ja mieltä piristävää läppää?




No. Odottelin lääkärille pääsyä varmaan reilut 30 minuuttia. Mukava jännitellä siellä kun tietää ettei edessä ole mikään mukavin toimenpide (mahdolliset mieslukijat, googlettakaa vaikka papa-koe jos ei ole itsellä kokemusta :) ) . Viimein pääsin rouva lääkärin käsittelyyn ja rutiinikysymysten jälkeen ei muuta kuin hommiin. 

Puhelin soi.

Itse ollessani töissä vaatekaupan kassalla, puhelimen soidessa taukoamatta, KYSYIN palveltavalta asiakkaalta että "anteeksi, saanko vastata?". Ja olisin odottanut vastaavaa käytöstä myös vanhemmalta naislääkäriltä joka minua tutki. Mutta kun ei. "No hei. Kuule. Joo. Mulla on tässä asiakas just levällään. Joo, no se nyt venyy vähän kun tässä meni nämä aikataulut sekaisin... Joo, hei"
Ja siis joo, minä olin tosiaan tutkimuspöydällä odottamassa kun kaikki tämä tapahtui. Eikä se tapahtunut vain yhdesti, vaan se tapahtui kolmesti! Viimeisellä kerralla tohtori vastasi ilmeisesti omaan henkilökohtaiseen matkapuhelimeensa keskeyttäen minut kesken lauseen. Ihanaa. 

 Sellainen reissu se. Ei tullut traumoja, ei. 

Mietin vaan että olenko minä jotenkin sen näköinen että mulle saa kyllä sanoa ihan mitä haluaa ja että mun kanssa voi heittää kaiken ihan huumoriksi. Että ymmärrän kyllä tuon kaltaiset vitsit? Kyllähän minä sellainen olenkin, mutta vapaa-ajallani. Koska itsekin olen työskennellyt asiakaspalvelijana, tiedän ettei niiden omien kommenttien sanomatta jättäminen ole niin vaikeaa. Ja että siinä tilanteessa palveltava asiakas on aina tärkein. Tulkoon sitten tuolla kadulla vitsailemaan mun kanssa, mutta mun mielestä nämä terveydenhuollon ammattilaiset toimivat nyt vähän sopimattomasti. Harkitsen vielä laitanko palautetta menemään vai en.


Kaiken tuon nöyryytyksen kunniaksi vedin illan aikana kunnon ruokaöverit, oikein niin että vieläkin tekee pahaa. Ranskalaisia ja aurajuustoa. Nam. Vähän tuli kyllä huono omatunto, mutta omasta puolesta, ei sen hoitajan. Ihan sen kiusaksi tekisi mieli lihottaa vielä vaikka viisi kiloa ja alkaa tosiaan vetämään röökiä se aski päivässä. Olispahan sitten oikeaa asiaa mistä vittuilla. 


Olen puhunut taas jälleen kerran, hauskaa vappua. 


4 kommenttia:

  1. EI HITTO, MULLA MENI PALKOKASVIT NENÄÄN SUN PUOLESTA!!! Ihan järkky reissu, ei hyvä luoja! Hoitajalla ja lääkärillä oli ainakin yhteinen linja hyvätapaisuudessaan... Laita ihmeessä palautetta menemään. Vaikea uskoa, että tuo on parasta asiakaspalvelua, jota kyseisellä terveyskeskuksella on tarjottavanaan.

    Ja hei, vappuna saa syödä! Vedetään ruokaöverit ja kuljetaan keskarit pystyssä, jos jollakin on jotain valitettavaa. Oot paras, puspus ja hyvää vappua! :)

    t. Linnea

    VastaaPoista
  2. Hehe, ite tajusin asian vasta kunnolla tätä kirjoittaessa :D
    Kyllä se vaan näillä pienillä paikkakunnilla taitaa olla niin että ei oo paljon vara valita työntekijöitä, tai sitten kaikki sattuu olemaan täällä suunnalla samanlaisia :D

    Samoin sullekin, piristit mua kyllä suunnattomasti ! :)

    VastaaPoista
  3. ei helvetti, nuo julkiset terveyspalvelut on niin tuttua! jos olis rahaa käydä joka kerta yksityisellä niin sen tekisin. eikö jo koko tarkastus oo tarpeeks inhottavaa niin asiaa ei kyl helpota tuollaiset kommentit yms (minulle sanoi lääkäri ihan samaa mitä sinullekin tupakasta ja painosta).
    itelleni oon suonut jokaisen tommosen tarkastuksen jälkeen olutta ja jotain herkkua, kun kestää nätisti sen paskan eikä tartu lääkäriä kurkusta niin kyllä ne herkut ansaitsee :DD
    joten otahan siekin kalja auki ihan rauhassa ja hyvää vappua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kertoa että jäähtymässä on ;) Samoin sinne! :)

      Poista